Composable Commerce on metodi verkkokaupparatkaisun rakentamiseen. Siinä verkkomyynnin kokonaisuus muodostetaan useista eri toimittajien tarjoamista järjestelmistä ja palveluista. 

Tähän asti verkkokaupat on rakennettu usein yhdellä järeällä järjestelmällä tai teknologialla (esimerkiksi Magentolla, Shopifylla tai räätälöitynä), joka kattaa kaiken sisällönhallinnasta tuotetietoihin ja asiakasdataan. Näitä kutsutaan monoliiteiksi.

Composable Commerce taas lähtee siitä, että kokonaisuus rakennetaan pienemmistä erikoistuneista osista. 

Mistä osasista Composable Commerce rakentuu? 

Millaisista järjestelmistä tai osista Composable Commerce -ratkaisu sitten muodostuu? Sinä valitset. Kokonaisuus voi olla hyvinkin yksinkertainen, parin järjestelmän yhdistelmä, tai vaikkapa tusinan palvelun mosaiikki.

Esimerkki hyvin yksinkertaisesta Composable Commerce -ratkaisusta:

  • Verkkokaupparatkaisu
  • Sisällönhallintaratkaisu
  • Chat-palvelu
  • Markkinoinnin automaation ratkaisu

 

Esimerkki laajasta Composable Commerce -ratkaisusta:

  • Verkkokaupan ulkoasu (frontend)
  • Verkkokauppatoiminnallisuudet (backend)
  • Tuotearvostelusovellus
  • Hakutoiminnallisuussovellus
  • Chat-palvelu
  • Verkkokaupan tekstisisällöt - sisällönhallintajärjestelmä (CMS)
  • Tuotetiedot - PIM
  • Integraatioalusta - joka yhdistää kokonaisuuden taustajärjestelmiin (esim. ERP ja PIM)

Mitä hyötyä Composable Commerce -ratkaisusta on? 

Uudistaminen ja muuttaminen on usein helpompaa kuin monoliitin, jossa riippuvuudet ja toiminnalliset rajoitukset voivat hankaloittaa kehitystä. Usein Composable Commerce -kokonaisuus rakentuu erikoistuneista SaaS-palveluista, joita palveluntarjoajat myös kehittävät aktiivisesti. Näin verkkokauppa pysyy yllä ja kehittyy jonkin verran myös ilman erillisiä kehitysponnisteluita.

Sidonnaisuus vähenee. Monoliittiseen ratkaisuun verrattuna tämä voi merkitä vapautumista yksittäisistä raskaista ja kalliista ylläpitävistä päivityksistä. Kokonaisuutena Composable voi olla yhtä kallis ja raskaskin, mutta sidonnaisuus yhteen keskusjärjestelmään laskee merkittävästi.

Joustavuus. Composable Commercen merkittävä hyöty on myös mukautuminen muuttuvaan maailmaan. Kokonaisuuden osia voi uudistaa ja vaihtaa usein varsin kevyesti. Jos vaikkapa hakutoiminnallisuus tai tuotearvostelusovellus tuntuu aikansa eläneeltä, sen voi vaihtaa toiseen tekemättä juurikaan muita muutoksia.

Entä mitä haittaa? 

Ruusuilla tanssimista ei tietysti tämäkään ole. Vaatii joko vahvaa omaa osaamista tai luotetun kumppanin, jotta Composable Commerce -ratkaisun pyörittely ja hyvien lisäosien ja toiminnallisuuksien valinta sujuu jouhevasti.

Mitä monimutkaisempi kokonaisuus, sitä vaativampaa on orkestrointi. Pelaavatko kaikki osaset yhteen ja jos jossakin ilmenee virhe, miten se jäljitetään ja kuka vastaa? Entä jos tuotteisiin tai niiden hinnoitteluun tehdyt muutokset eivät olekaan toivotunlaisia?

Jos ennen vanhaan kaikki ongelmat ja voitot oli helppo jäljittää monoliittiin, nyt salapoliisintyötä voi olla paljonkin enemmän. 

Kenelle tämä sopii?

Composable Commerce -ratkaisu sopii parhaiten yrityksille, jotka käyvät verkkokauppaa isossa mittakaavassa tai joilla on merkittäviä kasvutavoitteita. Se istuu hyvin tilanteeseen, joissa myynti- ja jakelukanavia on paljon ja ratkaisulta haetaan joustavuutta, nopeutta ja skaalautuvuutta.

On hyvä myös huomata, että Composable Commerce -kokonaisuuden ohjaus voi olla paljon haastavampaa kuin monoliitin. Vaaditaan perehtymistä, oma kehitystiimi tai osaava kumppani. 

Digitaalisen kaupankäynnin uudet muodot ja asiakkaiden kasvavat vaatimukset muuttuvat joka tapauksessa niin nopeasti, että yhden toimittajan tai järjestelmän on mahdotonta pysyä muutoksessa mukana. Siksi Composable Commerce -ratkaisulla on valoisa tulevaisuus. 

Lue lisää: Crasman Insight: Verkkopalveluiden teknologiamurros

 

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä, niin autamme sinua vauhdittamaan verkkoliiketoimintasi kasvua ja kehitystä!  

Anu Hakkarainen avatar