EU:n kuluttajansuojadirektiiviä tarkentavan Omnibus-direktiivin tarkoitus on tehdä kuluttajalle hinnoittelusta, markkinoinnista ja datan käytöstä läpinäkyvämpää. Omnibus-direktiivi koskee kaikkia EU-alueen B2C-verkkokaupankäyntiä harjoittavia yrityksiä.

Omnibus-direktiivi on sekä kuluttajia että verkkokauppiaita varten. Se tukee voimakkaassa kasvussa olevaa verkkokaupankäyntiä, ja sen tarkoitus on tehdä verkkokaupankäynnistä aiempaa läpinäkyvämpää ja selvempää. 

Yksi keskeinen muutos koskee tarjous- ja alennushintojen ilmoituksia, mutta direktiivi tuo myös muita muutoksia.

EU-direktiivin kansallisia linjauksia varten Suomessa tarvitaan lakimuutos. Tämä työ on vielä kesken, vaikka direktiivi ja sen myötä myös muutosvaatimukset astuivat voimaan 28.5.2022.

Lainvalmistelun viivästymisen takia yritykset eivät ole saaneet yksityiskohtaista ohjeistusta, eikä mahdollisuutta sopeutua muutoksiin käytännössä ole ollut lainkaan.

 

Tässä Omnibus-direktiivi pähkinänkuoressa:

Mikä Omnibus-direktiivi on? 

Omnibus-direktiivin tarkoitus on selventää kuluttajakauppaa harjoittavien yritysten velvollisuuksia alennus- ja tarjouskaupan hintailmoittelussa. Lisäksi se vaikuttaa yritysten tuotteistaan esittämiin kuluttaja-arvosteluihin. Lue lisää mitä parannuksia kuluttajansuojaan EU:n Omnibus-direktiivi tuo.

 

Mitä Omnibus-direktiivi tarkoittaa?

Direktiivi tarkentaa EU:n kuluttajansuojadirektiiviä. Lisäksi se selventää kansallista kuluttajansuojalakia sekä lisää ohjeistusta lakiin, joka koskee sopimattomia kaupallisia menettelyjä. Lue mitä kuluttajansuojaviranomainen kertoo yrittäjälle tulevista muutoksista.

 

Direktiivin vaikutukset verkkokauppiaalle ja mitä tehdä nyt jo:

  • Omnibus-direktiivi selventää kuluttajahintoja
    • Paikalliset linjaukset odottavat vielä Suomen lainsäädännön tulkintaa
    • Algoritmien hinnanmuodostus kuluttajakohtaisesti ei ole enää mahdollista ilman eri ilmoitusta
    • Alennushinta-historia on maakohtainen, lakimuutos Suomessa on vielä kesken. Omnibus-direktiivin mukaan verkkokaupan on kerrottava tuotteen alin hinta edellisen 30 päivän aikana.

✏️ Vaikka yksityiskohtaista ohjeistusta ei vielä ole, on hyvä varmistaa jo tässä vaiheessa, että verkkokaupassa on hintahistoriavalmius, jotta 30 päivän alin hinta voidaan laskea.

  • Omnibus-direktiivi tekee datan käytöstä läpinäkyvämpää ja laajentaa henkilötietolain suojaa
    • Tarkempi seurantadatan käytöstä kertominen
    • Jatkossa datasopimus katsotaan syntyneeksi jo palvelun käytöstä
    • Data-transaktioksi eli datasopimukseksi riittää jatkossa mainosten katsominen, linkin klikkaaminen tai feedin selaaminen.
    • Tarkentaa sitä, mitä tietoja kuluttajalle on kerrottava ostopäätöksen tueksi. Näitä ovat esimerkiksi:
      • Aidot tuotearvostelut: Tuotearvostelut täytyy olla peräisin kuluttajilta ja kaupan on pystyttävä todentamaan se
      • Hakutulosten järjestäytymisen peruste täytyy olla nähtävillä
      • Parantaa kuvien ja todellisen tuotteen yhdenmukaisuutta.


✏️ Varmista jo tässä vaiheessa, että verkkokaupan arvostelussa on yhteys verkkokaupan tilaukseen tai asiakkaaseen esimerkiksi kirjautumisen yhteydessä. Jos arvostelu annetaan nimettömänä, varmista että kytkös tilaukseen on todennettavissa.

Milloin muutokset pitää tehdä?

Direktiivi astui voimaan EU-maissa 28.5.2022. Eduskunta käsittelee parhaillaan direktiivin paikallista tulkintaa, joten käytännön toimenpideohjeistusta ei vielä ole. Suomen lainsäädännön muutokset voivat tarkoittaa verkkokauppiaille mahdollisesti myös teknisiä muutoksia. Muutostyöt ovat jo alkaneet.

Tarvitsetko apua Omnibus-direktiivin tuomien muutosten kanssa? Ota yhteyttä.

Jani Ruotsalainen avatar