
EU:n kuluttajansuojadirektiiviä tarkentavan Omnibus-direktiivin tarkoitus on tehdä kuluttajalle hinnoittelusta, markkinoinnista ja datan käytöstä läpinäkyvämpää. Omnibus-direktiivi koskee kaikkia EU-alueen B2C-verkkokaupankäyntiä harjoittavia yrityksiä.
Omnibus-direktiivi on sekä kuluttajia että verkkokauppiaita varten. Se tukee voimakkaassa kasvussa olevaa verkkokaupankäyntiä, ja sen tarkoitus on tehdä verkkokaupankäynnistä aiempaa läpinäkyvämpää ja selvempää.
Yksi keskeinen muutos koskee tarjous- ja alennushintojen ilmoituksia, mutta direktiivi tuo myös muita muutoksia.
EU-direktiivin kansallisia linjauksia varten Suomessa tarvitaan lakimuutos. Kuluttajansuojalain muutos astui voimaan 1.1.2023.
Tässä Omnibus-direktiivi pähkinänkuoressa:
Mikä Omnibus-direktiivi on?
Omnibus-direktiivin tarkoitus on selventää kuluttajakauppaa harjoittavien yritysten velvollisuuksia alennus- ja tarjouskaupan hintailmoittelussa. Lisäksi se vaikuttaa yritysten tuotteistaan esittämiin kuluttaja-arvosteluihin. Lue lisää mitä parannuksia kuluttajansuojaan EU:n Omnibus-direktiivi tuo.
Mitä Omnibus-direktiivi tarkoittaa?
Direktiivi tarkentaa EU:n kuluttajansuojadirektiiviä. Lisäksi se selventää kansallista kuluttajansuojalakia sekä lisää ohjeistusta lakiin, joka koskee sopimattomia kaupallisia menettelyjä. Lue mitä kuluttajansuojaviranomainen kertoo yrittäjälle tulevista muutoksista.
Direktiivin vaikutukset verkkokauppiaalle:
Omnibus-direktiivi selventää kuluttajahintoja
Algoritmien hinnanmuodostus kuluttajakohtaisesti ei ole enää mahdollista ilman eri ilmoitusta
Alennushinta-historia on maakohtainen. Omnibus-direktiivin mukaan verkkokaupan on kerrottava tuotteen alin hinta edellisen 30 päivän aikana.
Korkeintaan 60 päivää kestävässä markkinointikampanjassa, jossa hinnanalennus suurenee yhtäjaksoisesti, alin ilmoitettava hinta on se, millä tavaraa on markkinoitu ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
✏️ Varmista, että verkkokaupassa on hintahistoriavalmius, jotta 30 päivän alin hinta voidaan laskea.
Omnibus-direktiivi tekee datan käytöstä läpinäkyvämpää ja laajentaa henkilötietolain suojaa
Tarkempi seurantadatan käytöstä kertominen
Jatkossa datasopimus katsotaan syntyneeksi jo palvelun käytöstä
Data-transaktioksi eli datasopimukseksi riittää jatkossa mainosten katsominen, linkin klikkaaminen tai feedin selaaminen.
Yrityksen julkaisemat kuluttaja-arvostelut pitää olla totta
Uusi kuluttajansuojalaki tarkentaa sitä, mitä tietoja kuluttajalle on kerrottava ostopäätöksen tueksi. Näitä ovat esimerkiksi:
Aidot tuotearvostelut: Tuotearvostelut täytyy olla peräisin kuluttajilta ja kaupan on pystyttävä todentamaan se.
Ei tekaistuja tuote-arvosteluja
Ei ostettuja arvosteluja
Ei somesta tai kuluttajilta saatujen arvostelujen vääristelyä
Hakutulosten järjestäytymisen peruste täytyy olla nähtävillä
Tuotekuvien ja todellisten kuvien välillä täytyy olla yhdenmukaisuus.
✏️ Varmista, että verkkokaupan arvostelussa on yhteys verkkokaupan tilaukseen tai asiakkaaseen esimerkiksi kirjautumisen yhteydessä. Jos arvostelu annetaan nimettömänä, varmista että kytkös tilaukseen on todennettavissa.
Milloin muutokset pitää tehdä?
Direktiivi astui voimaan EU-maissa 28.5.2022. Kuluttajansuojalain muutokset astuivat voimaan 1.1.2023.
Kirjoitus on julkaistu 13.6.2022 ja päivitetty 1.2.2023
Crasman Oy
8.6.2022


