Facebook-mainonta

Facebookilla on valtava käyttäjämäärä sekä maailmalla että Suomessa. Suuri käyttäjämäärä ei kuitenkaan itsessään takaa tuloksia, vaan massasta tulee löytää kaikista potentiaalisimmat asiakkaat.

Facebook-mainonnasta tulevat väkisinkin mieleen erilaiset “tykkää ja jaa” -kampanjat, joiden suosio on onneksi hiljalleen hiipumassa. Facebook on tehnyt algoritmiinsa muutoksia, jotka määrittelevät, mitä käyttäjille näytetään. Algoritmimuutoksen myötä onkin arvioitu, että yrityksen Facebook-sivu tavoittaa julkaisuillaan vain noin 10–15 prosenttia sivustosta tykänneistä henkilöistä.

Muutoksella Facebook pyrkii lisäämään maksettua mainontaa eli myymään enemmän mainostilaa. Toisin sanoen: mikäli yritykset haluavat näkyä Facebookissa, ne ovat pakotettuja ostamaan mainontaa.

Mitä on Facebook-mainonta?

Facebook soveltuu kaikenlaisille yrityksille, sillä alusta mahdollistaa monenlaisten mainosten tuottamisen samanaikaisesti sekä Facebookiin että Instagramiin. Yksinkertaisimmillaan Facebook-mainos voi olla yrityksen Facebook-sivu, joka helpottaa yrityksen löydettävyyttä sekä lisää tunnettuvuutta. Erilaisia mainosmuotoja ovat:

  • Kuvamainokset. Kuvia voidaan näyttää Facebookin aikajanalla tai Instagramissa ja kuvien yhteyteen voidaan lisätä lyhyt teksti. Kuvamainokset soveltuvat hyvin bränditietoisuuden ja tuotteiden tunnettuuden lisäämiseen.
  • Videomainokset. Video on loistava tapa kiinnittää käyttäjän huomio.
  • Karusellit. Karuselli on oiva tapa mainostaa, sillä se mahdollistaa jopa kymmenen kuvan tai videon näyttämisen kerralla. Pyyhkäistävät karusellit ovat vuorovaikutteisia, jolloin asiakkaat sitoutuvat tehokkaammin.
  • Diaesitys. Diaesitykset ovat videon kaltaisia mainoksia, jotka eivät tarvitse nopeaa verkkoyhteyttä toistuakseen ketterästi. Diaesitys on myös videota helpompi ja edullisempi tehdä.
  • Kokoelmat. Kokoelmamainokset ovat yhdistelmä kuva-, video- ja karusellimainoksista. Monipuolinen kokoelmamainos herättää huomiota ja lisää sitoutumista.
  • Messenger. Facebook Messengerissä esitettävät mainokset madaltavat asiakkaan kynnystä ottaa yhteyttä yritykseen. Mainokset näkyvät Messengerin aloitusnäytöllä.

Miksi tehdä Facebook-mainontaa?

Facebookilla on valtava käyttäjämäärä sekä maailmalla että Suomessa. Suuri käyttäjämäärä ei kuitenkaan itsessään takaa tuloksia, vaan massasta tulee löytää kaikista potentiaalisimmat asiakkaat.

Mainosten kohdentamisessa Facebook on ylivoimainen, sillä se mahdollistaa kohdentamisen muun muassa seuraavilla perusteilla:

  • Sijainti. Tavoita asiakkaat lähelläsi tai maissa, joissa yrityksesi toimii.
  • Demografiat. Ikä, sukupuoli, koulutus, työpaikka ja niin edelleen.
  • Kiinnostuksen kohteet. Facebook on määritellyt valmiiksi aiheet, joista kiinnostuneet henkilöt voit tavoittaa.
  • Käyttäytyminen. Löydä ihmiset heidän tekemien ostosten tai käyttämien laitteiden mukaan.
  • Yhteydet. Valitse kohdeyleisö, joka on aikaisemmin ollut yhteydessä yritykseesi – tai jätä heidät pois, mikäli tavoittelet uusia asiakkaita.

Kenties mielenkiintoisin Facebookin tarjoama kohdentamiskeino on mahdollisuus tavoittaa samankaltaiset ihmiset. Facebookilla on valtava määrä dataa, jonka perusteella se tunnistaa käyttäjien yhteneväisyyksiä. Samankaltaisuuteen perustuvien kohderyhmien avulla on vaivatonta tavoittaa suuri määrä erittäin potentiaalisia asiakkaita. 

Crasman ja Facebook-mainonta

Crasman on kokenut Facebook-kumppani ja hyödynnämme Facebookia monipuolisesti osana inbound-markkinointistrategiaa.

Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää inbound-markkinoinnista?

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Opas

Lataa ilmainen inbound-opas

Inbound-markkinointi perustuu asiakkaan kuuntelemiseen ja auttamiseen ennen varsinaista ostopäätöstä.

Lue lisää

Palvelu

Digitaalinen strategia

Digitaalisen liiketoiminnan strategia asettaa tavoitteet ja suunnitelman tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Blogi

Ilman sisältöä ei ole mitään

Crasmanin inbound-tiimi toteuttaa kokonaisvaltaisia digitaalisen markkinoinnin palveluja.

Lue lisää