Hakukoneoptimointi eli SEO

Hakukoneoptimointi on olennainen osa yrityksen löydettävyyttä hakukoneissa – etenkin Googlessa, joka on suosituin hakukone niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

Käytännössä hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla koko verkkopalvelun tai yksittäisten sivujen sijoituksia hakukoneissa pyritään parantamaan. Sijoittumiseen hakukoneissa viitataan usein teknisellä termillä SERP eli Search Engine Result Page.

Hakukoneoptimointi on aikaavievä prosessi, joka vaatii kärsivällisyyttä ja sitoutumista, sillä optimointi vaatii jatkuvaa seurantaa, analysointia ja ylläpitämistä. Hakukoneiden kehittyessä algoritmit eli tavat arvioida sivujen relevanssia muuttuvat, mikä vaikuttaa verkkosivujen näkyvyyteen. Myös uudet verkkosivut ja -palvelut muokkaavat alati Googlen hakutuloksia.

Hakukoneoptimointiin erikoistuneet asiantuntijamme auttavat yrityksesi hakukonelöydettävyyden kehittämisessä analysoiden ja kehittäen sivustosi tekniikkaa ja sisältöjä. Tarjoamme erilaisia palvelukokonaisuuksia, joiden avulla saat sivustollesi enemmän näkyvyyttä ja liikennettä hakukoneiden avulla. 

Yrityksen hakukonelöydettävyyden analysointi

Työ hakukonenäkyvyyden parantamiseksi alkaa liiketoiminnan kannalta olennaisten avainsanojen ja hakulauseiden tunnistamisella sekä SERP-analyysillä. Avainsana-analyysit toteutetaan hyödyntämällä useita eri SEO- ja SERP-tilastointiin ja analysointiin suunniteltuja ohjelmistoja.

Automatisoitujen työkalujen avulla työ käy nopeasti ja luotettavasti, mutta vaatii myös SEO-erikoistuneen asiantuntija-analyytikon kriittistä silmää ja kenttätyötä erilaisten Google-hakujen parissa. Tuloksena saat kattavan tilaston ja analyysin yrityksesi hakukonelöydettävyydestä ja kehityskohteista.

Analyysivaiheen toteutus:

  • Yrityksen eri kohderyhmien avainsanakartoitus
  • Yrityksen sijoittumisesta hakukoneissa
  • Kilpailijoiden sijoittuminen hakukoneissa
  • Tilastointi, raportointi ja analyysi
  • Toimenpidesuunnitelma

Sisältöjen avainsanaoptimointi

Avainsana-analyysi paljastaa usein puutteita ja kehityskohteita verkkopalvelun sisällöissä. Sisältöjä kehittämällä yrityksen hakukonenäkyvyys paranee lähes poikkeuksetta, eikä työ vaadi teknistä kehitystyötä.

Toteutamme sisältöjen optimointityön yleensä avaimet käteen -periaatteella, mutta asiantuntijamme voivat myös tarvittaessa laatia selkeän ohjeistuksen yrityksen omalle sisällöntuotannosta vastaavalle tiimille.

Sisältöjen avainsanaoptimointi koostuu yleensä seuraavista osa-alueista:

  • Sivujen meta-tietojen (title, description, keywords) optimointi
  • Otsikoiden ja sisältörakenteen avainsanaoptimointi
  • Kuvatiedostojen meta-tiedot ja nimeäminen
  • Verkkopalveluun osoittavien ulkoisten linkkien kartoitus ja linkkiliikenteen kehittäminen

Sisältöjen optimointi on kriittinen tekijä, jos yrityksesi tekee Google Ads -hakumainontaa: hyvin optimoidut sisällöt parantavat Google-mainonnan laatupisteitä ja pärjäät paremmin avainsanakilpailussa.

Tekninen hakukoneoptimointi

Usein hakukonelöydettävyyden analyysit paljastavat myös teknisiä puutteita verkkopalvelussa. Verkkopalvelun nopea latautuminen ja toimivuus ovat tällä hetkellä yksiä tärkeimmistä tekijöistä teknisen hakukoneoptimoinnin saralla. Myös sisältörakenteiden osalta sivustolla voi olla puutteita HTML-koodauksessa, mikä estää Googlea hahmottamasta sivun sisältöjä oikealla tavalla.

Tekninen hakukoneoptimointi koostuu muun muassa seuraavista tekijöistä:

  • Sivuston liikenne on SSL-salattu
  • Sivusto on teknisesti ja visuaalisesti mobiilioptimoitu
  • Sivusto latautuu nopeasti
  • Sivustolla ei ole linkkivirheitä
  • Sivusto on kytketty Google Search Console -palveluun
  • Sivuston koodauksessa on huomioitu Structured Data Markup -tekniikka, joka auttaa Googlea hahmottamaan sivuston sisältöä ja rakennetta paremmin

Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää hakukoneoptimoinnista ja sen hyödyistä?

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Blogi

Mitä on mikrodata?

Mikrodata kertoo hakukoneille, mistä sivuston sisällössä on kysymys.

Lue lisää

Blogi

Google Ads -hakumainonta

Jos hakukoneoptimointi on kunnossa, ei jokaista tuotetta kannata markkinoida avainsanoilla.

Lue lisää

Blogi

Suunnittelija joka rakastui hakukoneoptimointiin

Jos hakukoneita ei ole mainittu sanallakaan verkkopalvelu-uudistuksen yhteydessä, on syytä huolestua...

Lue lisää