Hakukoneoptimointi on olennainen osa yrityksen löydettävyyttä hakukoneissa – etenkin Googlessa, joka on suosituin hakukone niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.
Käytännössä hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla koko verkkopalvelun tai yksittäisten sivujen sijoituksia hakukoneissa pyritään parantamaan. Sijoittumiseen hakukoneissa viitataan usein teknisellä termillä SERP eli Search Engine Result Page.
Hakukoneoptimointi on aikaavievä prosessi, joka vaatii kärsivällisyyttä ja sitoutumista, sillä optimointi vaatii jatkuvaa seurantaa, analysointia ja ylläpitämistä. Hakukoneiden kehittyessä algoritmit eli tavat arvioida sivujen relevanssia muuttuvat, mikä vaikuttaa verkkosivujen näkyvyyteen. Myös uudet verkkosivut ja -palvelut muokkaavat alati Googlen hakutuloksia.
Hakukoneoptimointiin erikoistuneet asiantuntijamme auttavat yrityksesi hakukonelöydettävyyden kehittämisessä analysoiden ja kehittäen sivustosi tekniikkaa ja sisältöjä. Tarjoamme erilaisia palvelukokonaisuuksia, joiden avulla saat sivustollesi enemmän näkyvyyttä ja liikennettä hakukoneiden avulla.
Työ hakukonenäkyvyyden parantamiseksi alkaa liiketoiminnan kannalta olennaisten avainsanojen ja hakulauseiden tunnistamisella sekä SERP-analyysillä. Avainsana-analyysit toteutetaan hyödyntämällä useita eri SEO- ja SERP-tilastointiin ja analysointiin suunniteltuja ohjelmistoja.
Automatisoitujen työkalujen avulla työ käy nopeasti ja luotettavasti, mutta vaatii myös SEO-erikoistuneen asiantuntija-analyytikon kriittistä silmää ja kenttätyötä erilaisten Google-hakujen parissa. Tuloksena saat kattavan tilaston ja analyysin yrityksesi hakukonelöydettävyydestä ja kehityskohteista.
Analyysivaiheen toteutus:
Avainsana-analyysi paljastaa usein puutteita ja kehityskohteita verkkopalvelun sisällöissä. Sisältöjä kehittämällä yrityksen hakukonenäkyvyys paranee lähes poikkeuksetta, eikä työ vaadi teknistä kehitystyötä.
Toteutamme sisältöjen optimointityön yleensä avaimet käteen -periaatteella, mutta asiantuntijamme voivat myös tarvittaessa laatia selkeän ohjeistuksen yrityksen omalle sisällöntuotannosta vastaavalle tiimille.
Sisältöjen avainsanaoptimointi koostuu yleensä seuraavista osa-alueista:
Yksi erittäin tärkeä menetelmä sisältöjen avainsanaoptimoinnissa on TF-IDF -tekniikkaan (term frequency–inverse document frequency) perustuva skannaus, jossa koneellisesti analysoidaan yksittäisten avainsanojen / -fraasien toisto suhteessa tekstisisällön määrään ja asiayhteyteen. Yksinkertaistetusti tekniikka hyödyntää Googlen omia algoritmeja käänteisesti. Luonnollisestikin sisällöt tuotetaan ensisijaisesti lukijaa (siis ihmistä) silmällä pitäen, mutta näin ei myöskään unohdeta robotteja :D
Sisältöjen optimointi on kriittinen tekijä, jos yrityksesi tekee Google Ads -hakumainontaa: hyvin optimoidut sisällöt parantavat Google-mainonnan laatupisteitä ja pärjäät paremmin avainsanakilpailussa.
Usein hakukonelöydettävyyden analyysit paljastavat myös teknisiä puutteita verkkopalvelussa. Verkkopalvelun nopea latautuminen ja toimivuus ovat tällä hetkellä yksi tärkeimmistä tekijöistä teknisen hakukoneoptimoinnin saralla. Myös sisältörakenteiden osalta sivustolla voi olla puutteita HTML-koodauksessa, mikä estää Googlea hahmottamasta sivun sisältöjä oikealla tavalla.
Tekninen hakukoneoptimointi koostuu muun muassa seuraavista tekijöistä:
Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää hakukoneoptimoinnista ja sen hyödyistä?
Blogi
Hakukoneoptimoinnin 3+1 vinkkiä: näin parannat näkyvyyttäsi verkossa
Lue lisääBlogi
Näin testaat ja kohennat sivustosi laatua Googlen silmissä.
Lue lisääBlogi
Investointi saavutettavuuteen maksaa itsensä takaisin ainakin neljällä eri tavalla
Lue lisääBlogi
Nappaa helppotajuiset ohjeet GA4:n käyttöönottoon.
Lue lisääBlogi
Mikrodata kertoo hakukoneille, mistä sivuston sisällössä on kysymys.
Lue lisääBlogi
Jos hakukoneoptimointi on kunnossa, ei jokaista tuotetta kannata markkinoida avainsanoilla.
Lue lisääBlogi
Jos hakukoneita ei ole mainittu sanallakaan verkkopalvelu-uudistuksen yhteydessä, on syytä huolestua.
Lue lisää