Onnistunut inbound-markkinointi johtaa asiakkaan ja yrityksen väliseen luottamukselliseen suhteeseen, joka jatkuu vielä ostotapahtuman jälkeen.
Asiakaskäyttäytymisen muututtua ihmiset tunnistavat mainokset entistä tehokkaammin. Heikosti kohdennettu suoramarkkinointi ja kylmäpuhelut ovat aikansa eläneitä markkinointikeinoja, jotka saattavat jopa karkottaa asiakkaan.
Inbound-markkinointi perustuu asiakkaan kuuntelemiseen ja auttamiseen ennen varsinaista ostopäätöstä. Hyvin toteutettu inbound-markkinointi tuo yrityksen myyntiosastolle valmiiksi yrityksen palveluista kiinnostuneita potentiaalisia asiakkaita.
Perinteinen outbound-markkinointi palvelee sekin omaa tarkoitustaan; brändin tunnettuuden rakentamiseen tarvitaan volyymiä ja huomion herättämistä.
Verrattuna perinteiseen markkinointiin, jossa mainostaja pyrkii aktiivisesti pääsemään asiakkaan tietoisuuteen, inbound-markkinointi tähtää asiakkaalle hyödyllisen sisällön tuottamiseen, jonka kautta asiakas on itse yhteydessä yritykseen.
Hyödyllisiä sisältöjä voivat olla esimerkiksi blogipostaukset, videot, podcastit, asiantuntija-artikkelit tai julkaisut sosiaalisessa mediassa. Yhteistä näille eri alustoille on lisäarvon tai jonkin ongelman ratkaisevan vastauksen tuominen asiakkaalle. Sisältöjen hakukoneoptimointi tukee niiden löydettävyyttä ja siten inbound-markkinoinnin onnistumista.
Inbound-markkinoinnissa ei pyritä välittömään ostotapahtumaan, vaan luomaan ensin suhde asiakkaaseen, mikä mahdollistaa hänen aktiivisen ohjaamisensa kohti tarjolla olevia palveluita myöhemmin. Onnistunut inbound-markkinointi johtaa asiakkaan ja organisaation väliseen luottamukselliseen suhteeseen, joka jatkuu vielä ostotapahtuman jälkeen. Inbound-markkinoinnin alkuvaiheessa on tarjota sisältöjen avulla tietoa, jonka avulla asiakkaat ratkaisevat päivittäiseen työhönsä liittyviä ongelmia.
Asiakaspolulla tarkoitetaan asiakkaan matkaa tarpeen heräämisestä palvelun tai tuotteen harkintaan ja hankintaan sekä myöhemmin asiakkuuden ylläpitoon. Inbound-markkinoinnissa on tärkeää päästä mukaan asiakaspolulle tämän vielä harkitessa vaihtoehtojaan esimerkiksi tarjoamalla laadukkaita sisältöjä asiakkaan yhteystietoja vastaan.
Myös myynnin tulee orientoitua inbound-metodin käyttöön. Sisältöjen hyödyntäminen myyntiprosessissa mahdollistaa myyntivaiheen keston lyhentämisen ja tuottaa asiakkaalle yhtenäisen kokemuksen yrityksestä.
Tarkasti mitattavalla inbound-markkinoinnilla saavutetaan etuja kustannustehokkaasti.
Crasman toimii organisaationne inbound-kumppanina koko prosessin ajan. Autamme inbound-markkinoinnin käynnistämisessä, sivuston optimoinnissa, sisältöjen tuottamisessa sekä tulosten analysoinnissa ja tuloksiin pohjaavassa kehittämisessä. Crasman tarjoaa inbound-markkinoinnin koulutusta sekä “avaimet käteen”-toteutuksia. Inbound-markkinoinnin käynnistäminen käsittää seuraavat vaiheet:
Inbound-markkinointi on jatkuva prosessi, joka jalostuu ajan kuluessa, kun sivustolle saadaan uutta sisältöä. Yksi inbound-markkinoinnin eduista onkin luotujen markkinointimateriaalien uudelleenkäyttäminen ja -hyödyntäminen.
Kiinnostuitko inbound-markkinoinnista? Haluatko kuulla, miten voisit tavoittaa asiakkaasi paremmin jo varhaisemmassa asiakaspolun vaiheessa?
Opas
Ilmainen oppaamme auttaa sinut nopeasti alkuun inbound-markkinoinnissa ja markkinoinnin automaatiossa.
Lue lisääPalvelu
Sisältöstrategia nivoo yhteen yrityksen tavoitteet, vahvuudet, kohderyhmät ja ostajapersoonat.
Lue lisääBlogi
Sopisiko inbound-markkinoinnille suomennokseksi saapuvaismarkkinointi, sisäistömarkkinointi vai kenties joku ihan muu?
Lue lisää