Markkinoinnin automaatio tarkoittaa ihmistyötä vaativien markkinointiprosessien, kuten markkinointiviestien lähettämisen tai ostopotentiaalin arvioinnin automatisointia ohjelmiston avulla.
Markkinoinnin automaatio ei nimestään huolimatta koske ainoastaan markkinointia, vaan se on myynnin ja markkinoinnin yhteinen työkalu.
Automaatiolla voidaan vähentää usein toistuvia manuaalisia töitä ja näin kasvattaa yrityksen myyntiä. Esimerkiksi liidien käsittely tai säännöllisten sähköpostien lähettäminen voidaan automatisoida. Kaikkea ei toki voi eikä kannatakaan automatisoida, mutta automaation ansiosta vapautuneen ajan voi käyttää johonkin tuottavampaan, kuten uusien markkinointikampanjoiden ideointiin tai parempien sisältöjen laatimiseen.
Markkinoinnin automaatiojärjestelmät sisältävät suuren joukon ominaisuuksia, mutta liikkeelle voi kuitenkin lähteä kevyesti. Jos yrityksesi on juuri hankkinut uuden toimivan asiakkuudenhallintajärjestelmän, sen käyttöä voi jatkaa, vaikka uusi markkinoinnin automaatiojärjestelmä sisältäisikin työkaluja asiakkuudenhallintaan.
Monet järjestelmistä sisältävät kymmeniä ominaisuuksia, mutta tärkeimpiä ovat:
Tarpeista riippuen markkinoinnin automaation voi integroida osaksi valmista verkkosivustoa tai koko sivuston voi siirtää julkaisujärjestelmään, joka tulee markkinoinnin automaatiojärjestelmän mukana. Yhdistetty julkaisu- ja markkinoinnin automaatiojärjestelmä nopeuttaa ja yksinkertaistaa prosesseja, kun taas valmiiseen verkkosivustoon integroitu markkinoinnin automaatiojärjestelmä voi säästää resursseja käyttöönottovaiheessa.
Markkinoinnin automaatio -järjestelmän valinta riippuu siitä, mitä automatisoinnilla tavoitellaan ja minkä kokoinen sijoitus aiotaan tehdä. Koska monet markkinoinnin automaatiojärjestelmät sisältävät esimerkiksi julkaisujärjestelmiä tai asiakkuudenhallintajärjestelmiä, pitää yrityksen tarpeet ottaa huomioon niidenkin osalta.
Crasmanilla markkinoinnin automaatio lähtee liikkeelle tavoitteiden määrittelystä ja nykytilan arvioinnista. Mitä osia halutaan automatisoida ja mitä sillä pyritään saavuttamaan? Miten asiakashankinta toimii nyt ja miten asiakaspolku voidaan rakentaa tulevaisuudessa markkinoinnin automaatiolla entistä tehokkaammaksi?
Määrittelyn jälkeen seuraa implementointi, jonka vaativuus vaihtelee järjestelmästä ja tavoitteista riippuen. Nyrkkisääntönä on, että implementointi kannattaa pitää alussa kevyenä, jotta resursseja jää kehittämiselle. Markkinoinnin automaatio ei ole koskaan “valmis”, vaan sitä kannattaa kehittää asiakkaiden reaktioiden mukaan. Analytiikka ja jatkuva kehittäminen mahdollistavat asiakkaiden entistä paremman palvelemisen ja auttavat kasvattamaan liiketoimintaa.
Autamme Crasmanilla asiakkaitamme markkinoinnin automaatiossa alusta loppuun. Kaikista helpoimmin pääset alkuun varaamalla ilmaisen arvioinnin, jossa kartoitetaan markkinoinnin automaation sopivuutta ja hyötyjä yrityksellenne.
Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää siitä, millaisia hyötyjä ja tuloksia yrityksesi voisi saavuttaa markkinoinnin automaatiolla?
Teknologia
HubSpot on yksi maailman suosituimmista ja monipuolisimmista markkinoinnin automaation alustoista.
Lue lisääOpas
Crasmanin ilmainen opas auttaa sinut nopeasti alkuun markkinoinnin automaatiossa ja inbound-markkinoinnissa.
Lue lisääCase
Automaatio auttaa Palmiaa saamaan enemmän irti markkinoinnista.
Lue lisääOpas
Ladattava HubSpot-opas kertoo tiiviisti suomeksi mistä alustassa on kysymys.
Lataa opas