Data ja Analytiikka

Data vie ja data tuo – liikevaihtoa nimittäin. Moderni liiketoiminta menestyy ja kasvaa, kun bitit ja eurot saadaan suurennuslasin alle ja ojennukseen.
data
ihminen lediseinän edessä

Digitaalinen liiketoiminta tarvitsee kehittyäkseen tietoa verkkopalvelunsa ja markkinointinsa tehokkuudesta.

Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua käyttökelpoisen datan määrä tai laatu – usein molemmat. Tarvitaan toimivat mittarit ja näkemystä siitä, miten mittareita tulkitaan – eli milloin on syytä taputtaa tiimiä olalle vai tarvitaanko kenties ylimääräistä työpanosta.

Analytiikan asennus ja käyttöönotto

Kun suunnitelmat on tehty, on aika rakentaa toimiva, automatisoitu ja kehitystä kestävä datankeruukoneisto. Modernin verkkoanalytiikan peruskattaus koostuu mm. näillä työkaluilla rakennetusta yhdistelmästä:

google-analytics-logo

Jokaisen verkkoanalyytikon vakiotyökalu.

matomo-logo

Verkkopalvelun analytiikkadata täysin omaan halintaan.

looker-logo

Kustomoitavat raportit ja dashboardit.

power-bi-logo

Interaktiivista liiketoimintadatan visualisointia ja hallintaa.

näkymä google analyticsin dashboardiin

Analytiikan seuranta, analysointi ja raportointi

Etenkin seurantavaiheen alussa on tärkeä varmistaa mittariston virheetön toiminta. Mittarit ilman valvontaa ovat turhia koska:

  • Tilastotieto ei ole yhtä kuin ymmärrys. Syyt numeeristen arvojen takana vaativat sekä asiakkaan että asiantuntijan ymmärrystä ja saumatonta vuoropuhelua, jotta kokonaisuus voidaan hahmottaa.

  • Jos tietyn asian seuraamiseksi ei ole asetettu mittaria, dataa ei yleensä pystytä takautuvasti keräämään. Siksi on tärkeää kehittää ja hioa analytiikkaa jatkuvasti vastaamaan uusiin tarpeisiin.

  • Dataa tulee tuottaa koko organisaation tarpeisiin. Markkinoinnin mittaristo näyttää usein hyvin erilaiselta kuin vaikkapa myynnin tai liiketoimintajohdon tarpeisiin suunniteltu analytiikkamalli.

Ota yhteyttä:

Tilaa Crasmanin uutiskirje!