Analytiikka

Data vie ja data tuo – liikevaihtoa nimittäin. Moderni liiketoiminta menestyy ja kasvaa, kun bitit ja eurot saadaan suurennuslasin alle ja ojennukseen.

Digitaalinen liiketoiminta tarvitsee kehittyäkseen tietoa verkkopalvelunsa ja markkinointinsa tehokkuudesta.

Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua käyttökelpoisen datan määrä tai laatu – usein molemmat. Toisin sanoen tarvitaan toimivat mittarit ja näkemystä siitä, miten mittareita tulkitaan – eli milloin on syytä taputtaa tiimiä olalle, vai tarvitaanko kenties ylimääräistä työpanosta.

Kun verkkopalvelun tai -sovelluksen analytiikka ja raportointi ovat kunnossa, yrityksen markkinointi- ja myyntitiimi voi tutkia asiakaskuntaansa reaaliaikaisesti:

  1. Keitä ja millaisia he ovat: ikä, sukupuoli, kiinnostuksen kohteet, ammatillinen profiili…
  2. Mistä he saapuvat sivustolle: mainonta, sosiaalinen media, hakukoneet, linkit…
  3. Mitä he tekevät sivustolla: sisällön katselu, toiminnot…
  4. Löysivätkö he mitä etsivät: yhteydenotot, ostokset 

Analytiikassa kyse on aina tutkimisesta, analysoimisesta ja jatkuvasta kehittämisestä. Tässä teknologia on apuna, mutta asiantuntemusta ja näkemystä tarvitaan tulkinnoissa. Crasmanin asiantuntemus web-analytiikasta jakautuu analytiikan suunnitteluun, käyttöönottoon ja seurantaan.

Analytiikan suunnittelu- ja määrittelyvaihe

Analytiikan suunnittelu alkaa yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin perehtymisellä. Näitä tavoitteita peilataan digitaalista palvelua – verkkosivustoa tai -kauppaa – vasten. Asiantuntijamme pohtivat yhdessä kanssasi, kuinka verkkopalvelut toimivat näitä tavoitteita mittareina käyttäen.

Seuraavaksi suunnitellaan, millaisilla mittareilla tavoitteisiin pääsyä voidaan mitata. Selkein mahdollinen mittaristo löytyy verkkokaupasta, jossa tuotemyynti on aukoton menestyksen mitta. Palvelubisneksessä puolestaan yhteydenottojen seuraaminen on oleellisen tärkeää.

Seurattavien tavoitteiden täytyy ennen kaikkea olla luotettavasti mitattavia ja liiketoiminnan kannalta olennaisia.

Jos tavoitteita ja maaleja määritellään liikaa, niiden merkitys ja vaikuttavuus liiketoimintaan hämärtyvät helposti. Toisin sanoen kaikkea dataa kannattaa kerätä, mutta mittariston ja analysoimisen osalta tulee keskittyä vain olennaisimpiin.

Analytiikan määrittely- ja suunnittelutyöllä on suuri merkitys uuden verkkopalvelun suunnittelussa, mutta myös elinkaaressaan pidemmälle päässeet verkkopalvelut tarvitsevat aika-ajoin kehitystoimenpiteitä analytiikkaan rakenteiden ja toiminnallisuuksien muuttuessa.

Analytiikan asennus ja käyttöönotto

Kun suunnitelmat on tehty, on aika rakentaa toimiva, automatisoitu ja kehitystä kestävä datankeruukoneisto. Web-analytiikan työkalupakkiin kuuluu paljon erilaisia työkaluja, joista ilahduttavan moni on ilmaisuudesta huolimatta äärimmäisen tehokas oikein käytettynä. Modernin web-analytiikan peruskattaus koostuu usein näillä välineillä rakennetusta yhdistelmästä:

Google Tag Manager

“One system to rule them all” -tyyppinen tägien ja skriptien hallintaan tarkoitettu työkalu.

Google Analytics ja Google Ads

Jokaisen web-analyytikon vakiotyökalu, joka on googlemaisen monipuolinen ja alati kehittyvä verkkopalvelun tai -sovelluksen kävijäseuranta. Google Analytics yhdistettynä Google Ads -mainontatyökaluun mahdollistaa tarkan ja tehokkaan uudelleenmarkkinoinnin tai samankaltaisuuksiin perustuvan laajemman, jopa kansainvälisen yleisön määrittelyn.

Google Data Studio

Unohda PPT- ja PDF-raportit! Google Data Studiolla rakennetut raportit ovat visuaalisesti havainnollisia ja reaaliaikaisesti jaettavissa omalle tiimille, tai julkaistavaksi vaikka vapaasti verkkoon.

Google Search Console

Search Consolen avulla tiedät, millaisilla hakulauseilla ja avainsanoilla käyttäjät löytävät brändisi verkosta. Se on tärkeä työkalu, kun haluat kehittää ja ylläpitää orgaanista hakukonelöydettävyyttä.

Sosiaalisen median seurantatägit

Facebook Pixel ja Linkedin Insight Tag keräävät kävijädataa, jota voit hyödyntää kohdeyleisösi tarkemmassa analysoimisessa sekä tietenkin mainonnan kohdentamisessa somekanavissa.

Analytiikan seuranta, analysointi ja raportointi

Etenkin seurantavaiheen alussa on tärkeä varmistaa mittariston virheetön toiminta. Mittarit ilman valvontaa ovat turhia ja on hyvä pitää mielessä, että...

  • Tilastotieto ei ole yhtä kuin ymmärrys. Syyt numeeristen arvojen takana vaativat sekä asiakkaan että asiantuntijan ymmärrystä ja saumatonta vuoropuhelua, jotta kokonaisuus voidaan hahmottaa.
  • Jos tietyn asian seuraamiseksi ei ole asetettu mittaria, dataa ei yleensä pystytä takautuvasti keräämään. Siksi on tärkeää kehittää ja hioa analytiikkaa jatkuvasti vastaamaan uusiin tarpeisiin.
  • Dataa tulee tuottaa koko organisaation tarpeisiin. Markkinoinnin mittaristo näyttää usein hyvin erilaiselta kuin vaikkapa myynnin tai ylimmän liiketoimintajohdon tarpeisiin suunniteltu analytiikkamalli.

Jatkuvan tekemisen malli

Hyvin toimivan web-analytiikan hyödyt nousevat esiin, kun analyysityötä tehdään pitkäjänteisesti. Näin voidaan tuottaa näkemyksiä, joiden avulla yritys voi kehittää markkinointiviestintäänsä ja verkkopalveluaan tuottamaan entistä parempia tuloksia.

Crasman tekee asiakkailleen verkkoanalytiikkaa jatkuvan tekemisen mallilla, mutta toteutamme myös avaimet käteen -ratkaisuja. Järjestämme lisäksi analytiikan koulutuksia, työpajoja ja webinaareja, joiden avulla opit tunnistamaan, analysoimaan ja hyödyntämään liiketoimintasi kannalta tärkeää dataa palvelusi kehittämisessä.

Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää analytiikkaratkaisuistamme ja niiden hyödyistä yrityksellesi?

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Palvelu

Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimointi on olennainen osa yrityksen löydettävyyttä hakukoneissa.

Lue lisää

Blogi

Miten autokauppa voi hyödyntää analytiikkaa?

Analytiikka oikeissa käsissä tarjoaa monipuoliset työkalut asiakasymmärryksen kasvattamiseen.

Lue lisää

Blogi

Analytiikka verkkopalvelu-uudistuksen lähtökohtana

Vanhan verkkopalvelun analytiikan puutteellinen toteutus on yleinen haaste.

Lue lisää