Akeneo PIM on avoimen lähdekoodin PIM-ratkaisu eli rikkaan tuotetiedon hallintajärjestelmä, joka ei sido sinua tiettyyn tuottajaan. Tältä sivulta löydät kuvailun Akeneo Community, Growth- ja Enterprise -palvelutasojen kaikista ominaisuuksista.
PIM tulee sanoista Product Information Management. Se on järjestelmä, joka kokoaa yhteen kaiken yrityksen ulkopuolelle välitettävän tuotetiedon: hinnat, taustajärjestelmien tekniset tuotetiedot, tuotekuvat, jälleenmyyjien tarvitsemat tiedot, ohjeet, tuotekuvaukset, myymälätulosteet ja kieliversiot.
PIM-ratkaisun avulla kaikki kaupallinen tuotetieto on käyttäjästä, kielestä ja kanavasta riippumatta ajantasaista ja yhdenmukaista. Laadukas ja rikas tuotetieto parantaa tuotteiden hakukonenäkyvyyttä, kehittää markkinointia ja edistää myyntiä.
Avoimen lähdekoodin Akeneo PIM-ratkaisu sisältää kaikki yleiset ja tehokkaat tuotehallinnan toiminnallisuudet eikä sido sinua tiettyyn tuottajaan. Valmiiden moduulien ansiosta Akeneo mukailee vaivattomasti yrityksesi kehitystä ja tukee tavoitteiden saavuttamista: alustan laajentaminen ja toiminnallisuuksien lisääminen on erittäin kustannustehokasta.
Akeneo sopii sekä B2B- että B2C-yritysten tarpeisiin. Valmiiden integraatioiden määrä on kattava ja erityisen hyvin järjestelmä sulautuu verkkokauppoihin. Se on vaivaton valinta myös ajan kuluessa, sillä tietoturva ja alustapäivitykset tulevat Akeneolta.
Valittavissasi on yrityksesi tarpeiden ja tavoitteiden mukaan kolme tasoa: Akeneo Community Edition, Akeneo Growth ja Akeneo Enterprise Edition. Akeneo-spesialisti Lotta Multimäki eritteli niiden ominaisuudet ja soveltuvuudet erityyppisiin ja erikokoisiin liiketoimintoihin.
Community Edition on Akeneon edullisempi, perustasoinen tuotetiedon hallintajärjestelmäversio, josta maksetaan käytännössä vain hosting-maksu. Se sisältää kaikki yleiset ja tehokkaat tuotehallinnan toiminnallisuudet. Katso lyhyt demo Community Editionista Tuotetieto hallintaan -webinaaritallenteen lopusta.
Akeneo Community Edition sopii erityisesti yrityksille, joiden kannattaa hallita tuotetietoaan massana yhdellä tai useammalla kanavalla, kuten verkkokaupan kanavat, mobiili, printti ja kieliversiot, ja joilla tuotetiedon rikastaminen tapahtuu pääosin yrityksen sisälläja tuotetietoa päivittää rajattu joukko.
Akeneo-ratkaisu on helppo ottaa käyttöön. Se on nopeasti käyttövalmis ja vaivattoman käyttöliittymän ansiosta voit heti alkaa tehdä tuottavaa työtä, sillä tuotetiedon hallinta on valmiiksi mietitty kokonaisuus.
Mitä tuotetiedon hallinnan ominaisuuksia Akeneo Community Edition PIM-ratkaisu sitten sisältää?
Tuotteiden käsittely massana on Akeneo-ratkaisussa helppoa muokattavien ja tallennettavien tuotelistojen ja näkymien avulla.
Tuotteiden massamuokkaukseen tarkoitetut toiminallisuudet ovat kattavat. Niitä tukee jonotustoiminnallisuus, joka suorittaa muokkaukset taustalla ja ilmoittaa käyttäjälle toiminnallisuuden valmistumisesta.
Tuotelistauksessa esitetty rikastusaste kertoo käyttäjälle selkeästi, jos tuotteelta puuttuu kanavalle vaadittua tietoa sekä sen, miten paljon puutteita on.
Vaaditut tuotetiedot voit määrittää kanavakohtaisesti. Suodattamalla tuotelistan rikastusasteen mukaan saat nopeasti selkeän kuvan tuotteista, joiden tuotetieto on vielä vajavaista.
Akeneo tukee perustuotteiden lisäksi sen erilaisia variaatioita.
Voit esimerkiksi luoda t-paidalle yhden helposti hallittavan kehyksen ja asettaa väri- ja kokovaihtoehdot tuotteen variaatioiksi, tai ruuville sen pituuden ja käyttökohteen kun muu tuotetieto löytyy ns. isätuotteelta.
Voit rakentaa jokaiselle kanavalle oman kategoriarakenteen käännöksineen. Se mahdollistaa tuotteiden ryhmittelyn eri kanaville sopivilla tavoilla. Verkkokaupan tuotepuu voi esimerkiksi olla täysin erinäköinen mitä erpistä PIMiin tuotava rakenne. Tuote voi kuulua useaan eri tuotepuuhun ja myös useaan eri kategoriaan.
Akeneo mahdollistaa tuoteassosiaatioiden eli -relaatioiden (kuten liittyvät tuotteet, tyrkytettävät tuotteet jne) luonnin eri tuotteiden välille. Näiden avulla voidaan hallita myös tuotesetti-tyyppisiä rakenteita, kuten ruokaryhmänä myytävä pöytä ja 4 tuolia.
Export- ja import-profiilien ansiosta voit tuoda ja viedä dataa Akeneoon tai Akeneosta muihin järjestelmiin manuaalisesti tai ajastetusti.
Voit esimerkiksi luoda eri tavarantoimittajille ulkoiset kansiot, jonne he voivat siirtää omat tuotetietonsa erilaisissa tiedostoformaateissa ja siirtää tiedot sieltä edelleen omaan tuotetiedonhallintaasi.
Voit myös jakaa jälleenmyyjille tietoa verkko-osoitteeseen tai muuhun kohteeseen ajastetusti. Akeneossa on useita valmiiksi rakennettuja profiileja, ja profiilin päälle voidaan lisäksi rakentaa täysin custom-ratkaisuja.
Käyttöoikeuksia muokkaamalla voit rajata pääsyä tietoihin käyttäjän roolin perusteella. Lisäksi voit optimoida tuotehallinnan käyttöliittymän niin, että se esittää käyttäjälle vain hänelle oleellista tietoa. Käyttäjällä voi olla esimerkiksi vain lukuoikeus tuotetietoon, tai vaikkapa pääsy luomaan kokonaan uusia tuoteattribuuttityyppejä.
Tuoteperheiden avulla voit luoda tuoteskeemoja, jotka sisältävät erilaisille tuotteille tyypillisiä ja oleellisia tuoteattribuutteja eli -ominaisuuksia. Yksi tuoteperhe voi olla esimerkiksi elektroniikka, toinen taas vaatteet, joista ensimmäinen sisältää yksityiskohtaista teknistä tuotetietoa, toinen taas koko -, väri- ja hintatiedot.
Tuoteattribuutteja voi luoda loputtomasti. Attribuutteja on myös mahdollista ryhmitellä niin, että ominaisuudet voi jakaa tuotekortille loogisiin kokonaisuuksiin. Toimenpide helpottaa samalla attribuuttien massakäsittelyä esimerkiksi tuoteperheiden ominaisuuksia muokattaessa.
Akeneo sisältää kattavasti erilaisia attribuuttityyppejä, kuten perustekstikenttä tai mittayksikkökenttä. Ominaisuuksia voi myös muuntaa automaattisesti kanavan mukaan, esimerkiksi kilogrammat milligrammoiksi tai sentit tuumiksi.
Akeneossa voit asettaa jokaiselle kanavalle eri valuuttoja ja kieliversioita. Voit myös halutessasi määrittää tuotteiden attribuuttien arvot kanava-, kieli- ja valuuttakohtaisesti. Kielivalinnoissa on aina mukana myös maaulottuvuus. Näin voit valita onko kyseessä ruotsin kieli Suomen vai Ruotsin markkinoille.
Akeneo tarjoaa kattavat ja laadukkaat rajapinnat (API). Niiden avulla muut liiketoiminnan järjestelmät, kuten toiminnanohjausjärjestelmä, voidaan integroida Akeneoon. Akeneon oma REST API on lähes reaaliaikainen, joten tietojen muutokset saa nopeasti muihin järjestelmiin.
Monet yleiset integraatiot löytyvät Akeneosta myös valmiina moduuleina.
Kaikki tuotetietojen ja asetusten muutokset sekä muutosten vastuuhenkilön tiedot kirjautuvat lokiin. Sen ansiosta muutosta edeltävät arvot ja muutokset tehnyt taho on helppo jäljittää ongelmatilanteissa.
Tuotetietoihin voi myös lisätä kommentteja, jolloin tuotteen tietoja koskevat keskustelut pysyvät hallitusti yhdessä paikassa.
Liiketoiminnan kasvaessa tai tarpeiden muuttuessa siirtymä Akeneo Community Editionista laajempaan versioon on vaivatonta, sillä ratkaisut on rakennettu saman alustan päälle.
Akeneo Growth tarjoaa Akeneo Communitya kattavamman PIMin, joka on kuitenkin kustannuksiltaan pienempi sekä ominaisuuksiltaan Enterprisea keveämpi. Akeneo Growthiin kuuluu esimerkiksi Akeneo Enterprise -versiosta tutut räätälöidyt exportit kuten kustomoitavat Excelit jälleenmyyjien tarpeisiin tai tuotetietopankkeihin sekä taulukko-attribuutti.
Enterprise Edition on Akeneon laaja tuotetiedon hallintajärjestelmäversio.
Enterprise Edition on erityisen toimiva ratkaisu silloin, kun tuotetiedon rikastamiseen osallistuu paljon ihmisiä, prosessiin liittyy hyväksyntä tai rikastamiseen liittyy median käsittelyä eikä pelkkää lisäämistä. Laajempi tuotetiedonhallinta kannattaa myös silloin, kun tuotedataa on niin paljon, että tietojen generoiminen vaatii tekoälyä tai sääntöjä.
Akeneo Enterprise Edition on vuosimaksullinen. Se sisältää luonnollisesti kaikki samat ominaisuudet kuin Community Edition.
Mitä lisäominaisuuksia laajempi tuotetiedon hallintajärjestelmä tuo mukanaan?
PAM tulee sanoista Product Asset Management. Se on työkalu, jonka avulla voi massakäsitellä tuotteisiin liittyvää mediaa, kuten kuvia, videoita tai tiedostoja. PAMin avulla voit esimerkiksi automatisoida kuvakokojen ja -laadun muunnokset ja skaalaukset.
PAM-työkalun avulla voit myös tuoda mediaa kätevästi massana ja hakea sitä suoraan ulkoisilta palvelimilta sekä luoda sääntöjä, joiden avulla tiedostot linkittyvät automaattisesti oikeille tuotteille.
Enterprise Edition tuo mukanaan uusia attribuuttityyppejä, näitä ovat mm referenssi entiteetit, joiden avulla hallitset helposti muun muassa valmistajien tai brändien tietoja yhdessä paikassa sen sijaan että päivität tietoja kaikille tuotteille erikseen. Lisäksi Enterprise Editionissa on taulukko-attribuutti, jolla hoituu kätevästi esimerkiksi pakkaustietojen tai ravintoarvojen ylläpito.
Entreprise Edition tuo mukanaan versiointityökalun, jonka avulla voit esimerkiksi palata kätevästi vanhaan tuotetietoversioon virheen tapahtuessa.
Enterprise Edition mahdollistaa hierarkisen hyväksyntäprosessin. Voit siis määrittää eri käyttäjille esimerkiksi oikeudet tarkistaa, korjata ja hyväksyä tuotetiedot ennen julkaisua.
Teamwork-toiminnallisuus mahdollistaa tuotetiedon rikastamiseen liittyvien projektien luonnin ja niiden statuksen seuraamisen sekä projektin tehtävien osoittamisen tietyille henkilöille.
Tuotetietojen automaatiolla voit asettaa halutut tuotetiedot generoitumaan itsestään räätälöitävien sääntöjen mukaisesti. Esimerkiksi tuotteen kokotieto voi perustua automaattisesti leveys- ja korkeustietoihin.
Tuotetietojen referenssit mahdollistavat samojen tuotetietojen, kuten brändi, sertifioinnit ja ohjeet, jakamisen eri tuotteiden kesken. Toiminnon ansiosta saat tehostettua samoja tietoja sisältävien tuotteiden hallintaa.
Akeneon valmiiksi tarjoamien export- ja import-profiilien lisäksi Enterprise-versiossa on mahdollista rakentaa omia, räätälöityjä Excel- ja csv-tiedostojen tuonti- ja vientiprofiileja. Käytännössä voit valita tiedoston kolumnien nimet ja mäpätä niihin haluamasi tiedon. Voit tehdä myös esimerkiksi yhdistelmiä useasta kentästä.
Enterprise Editionissa käyttöoikeuksien hallinta on viety vielä Community Editionia yksityiskohtaisemmalle tasolle.
Entreprise Editionissa voit määrittää käyttöoikeudet tuotetietotasolla, jolloin pystyt esimerkiksi antamaan markkinoinnille oikeudet markkinointiattribuutteihin, käännöstoimistolle tiettyihin kieliin tai toimittajalle tämän omaan tuotevalikoimaan.
Franklin on tekoälyyn pohjautuva tietopankki, joka linkittää Akeneo Enterprisen yli 50 miljoonaan suoraan tuottajilta tulevaan tuotetietoon.
Franklinille voi luoda erilaisia sääntöjä, joiden perusteella se hakee dataa tietokannastaan ja tarjoaa käyttäjälle sopivia ehdotuksia tuotetietojen päivitykseen.
CSM eli Customer Success Manager vastaa nimensä mukaisesti Akeneo Enterprise Edition -asiakkaan projektin onnistumisesta. Hän on asiamiehesi. Ihminen, joka huolehtii, että Akeneon myynti, palvelut, kehittäjät ja tekninen tuki osaavat toimia parhaaksesi.
Yksinkertaistetusti sanottuna Customer Success Managerin tärkein työ on varmistaa, että saat PIM-investoinnistasi irti kaiken mahdollisen liiketoimintahyödyn. Akeneon tiimi on aina mukana Enterprise Editionin käyttöönottoprojektissa.
Crasman on kokenut digiliiketoiminnan kumppani ja Akeneo Bronze Partner. Meillä on syvä ja laaja osaaminen liiketoimintastrategiaa tukevien verkkopalveluiden, verkkokauppojen ja PIM-ratkaisujen suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Järjestelmän toimittamisen lisäksi tarjoamme asiakkaillemme Akeneo-käyttäjätukea suomeksi ja englanniksi sekä puhelimitse että sähköisen tukijärjestelmän kautta arkisin klo 9-17.
Ota yhteyttä, niin jutellaan yhdessä yrityksellesi sopivimmasta ratkaisusta!
Opas
Opas käy läpi kuusi tilannetta, joissa PIM tuo yritykselle selvää säästöä ja tehostaa työtä.
Lue lisääVideo
Katso miten viet tuotetiedot Akeneo PIMistä automaattisesti toimittajan Excel-pohjaan.
Lue lisääVideo
Katso miten tuot tuotetiedot Akeneo PIMiin automaattisesti toimittajan Excel-tiedostosta.
Lue lisääBlogi
Mitä PIM tarkoittaa tuotekehityksen, markkinoinnin, myynnin ja IT:n näkökulmista?
Lue lisääCase
Haltin tuotetietojen hallinnointi yhdenmukaistettiin keskitetyllä PIM-järjestelmällä.
Lue lisääCase
Intersportin laajaa verkkokauppakokonaisuutta ohjaavat Crasmanin ratkaisut.
Lue lisääBlogi
Miten perustella investointi tuotetiedon hallintaan?
Lue lisääBlogi
PIM, PLM ja PDM – mitä ne tarkoittavat?
Lue lisää