PIM – Tuotetietojen hallinta

Tuotetiedon hallinta (PIM, Product Information Management) on ratkaisu, joka tuo järjestystä ja joustavuutta tuotetietojen päivittämiseen, ylläpitoon ja koostamiseen.

Usein markkinoinnin ja myynnin hyödyntämä rikas tuotetieto elää tuotepäälliköiden ja työntekijöiden sähköposteissa, Excel-taulukoissa ja verkkolevyillä. Teknisille tiedoille on yleensä oma paikkansa toiminnanohjausjärjestelmässä, mutta asiakkaille suunnattu rikas tuotetieto on hajallaan ja vaikeasti hallinnoitavissa.

Mikä on PIM?

PIM on koti tiedoille, jotka suunnataan yrityksen asiakkaille ja sidosryhmille, ja joka toimii yrityksen sisäisenä tuotetietointrana ja yhteistyöalustana eri osastojen ja jopa maiden välillä. Se tarjoaa sisällöt kaikkiin myynnin ja markkinoinnin julkaisukanaviin, kuten esimerkiksi verkkosivustolle, verkkokauppaan, kuvastoihin, tarjouksiin ja kivijalan hyllynkulmille. PIM-järjestelmän lisäksi tuotteisiin liittyviä prosesseja ja elinkaarta hallinnoidaan muun muassa PLM- ja PDM-järjestelmillä, joiden eroista voit lukea blogistamme.

 

pim-toimintaympäristö-myynti-markkinointi-tuotepäällikkö-kääntäjä

 

Käytännössä PIM on tietokanta, johon keskitetään kaikki yrityksen avaintiedot:

  • Tekniset tuotetiedot taustajärjestelmistä (esimerkiksi mitat, materiaalit, koot, asiakaskohtaiset hinnat)
  • Tuotekuvat
  • Markkinoinnillinen sisältö eli rikas tuotetieto (esimerkiksi lyhyet ja pitkät kuvaukset, tuotekohtaiset ohjeet ja myymälätulosteet)
  • Kieliversiot

Miksi tarvitsen tuotetiedon hallintaa?

Hyvin toteutettu PIM on yritykselle kilpailuetu, koska se nopeuttaa tuotteiden saamista markkinoille. Useimmiten PIM tuo välittömiä säästöjä päällekkäisten töiden vähentymisen ja prosessien selkeytymisen ansiosta. Katso tästä lisää PIMin hyödyistä.

Samat, ajantasaiset tiedot ovat kaikkien käytettävissä. PIMiin tehdyt päivitykset tulevat voimaan heti kaikissa digitaalisissa kanavissa. Tarjousten, kuvastojen ja esitteiden luominen helpottuu merkittävästi kun PIMissä olevasta datasta on mahdollista tuottaa yrityksen brändi-ilmeen mukaisia pdf-tiedostoja. 

PIM antaa päivittäiseen työhön esimerkiksi tällaisia konkreettisia hyötyjä:

  • Sekalaisia Excel-tiedostoja ei enää tarvita.
  • Kopioi-leikkaa-liimaa-urakointi päättyy.
  • Tietojen vanhenemisen riski pienenee merkittävästi.
  • Taittotyö vähenee ratkaisevasti.
  • Kieliversioiden hallinnointi helpottuu.
  • Kuvien versiointi automatisoituu.
  • Uusille markkina-alueille pääsy helpottuu.
 

Crasman ja PIM

Crasman sovittaa PIM-toteutuksensa asiakkaan liiketoiminnan tarpeisiin. Suunnitteluvaiheessa tutkimme nykyiset prosessit ja tarpeet, selvitämme pullonkaulat ja kipukohdat sekä huomioimme myös tulevaisuuden tarpeet.

Samalla luodaan ymmärrys PIMin tuomista hyödyistä ja asetetaan tavoitteet toteutukselle. PIM-toteutus tehdään näiden suunnitelmien pohjalta projektina yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Olemme Akeneon sertifioitu kumppani. Lue lisää Akeneon PIM-ratkaisuista.

Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää PIM-ratkaisuistamme ja niiden tuottamista hyödyistä yrityksellesi?

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Blogi

Tuotetiedon hallinta

PIM, PLM ja PDM - mitä ne tarkoittavat.

Lue lisää

Blogi

PIM

Rikkaan tuotetiedon hallinnasta on hyötyä tuotekehityksen, myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille.

Lue lisää

Blogi

Tuotetiedon rikastaminen

Miten perustelet investoinnin tuotetiedon hallinnan.

Lue lisää

Vinkki

PIM-hankinnan ABC

Näin valmistaudut PIMin hankintaan

Lue lisää

Teknologia

Crasman Studio

Nykyaikainen ratkaisu aineistonhallintaan on monipuolinen ja vastaa markkinointiviestinnän moderneihin tarpeisiin.

Lue lisää

Case

Gummerus

Gummeruksen aineistopankki on integroitu saumattomasti yrityksen omiin järjestelmiin. 

Lue lisää