Tuotetiedon hallinta (PIM, Product Information Management) on ratkaisu, joka tuo järjestystä ja joustavuutta tuotetietojen päivittämiseen, ylläpitoon ja koostamiseen.
Usein markkinoinnin ja myynnin hyödyntämä rikas tuotetieto elää tuotepäälliköiden ja työntekijöiden sähköposteissa, Excel-taulukoissa ja verkkolevyillä. Teknisille tiedoille on yleensä oma paikkansa toiminnanohjausjärjestelmässä, mutta asiakkaille suunnattu rikas tuotetieto on hajallaan ja vaikeasti hallinnoitavissa.
PIM on koti tiedoille, jotka suunnataan yrityksen asiakkaille ja sidosryhmille, ja joka toimii yrityksen sisäisenä tuotetietointrana ja yhteistyöalustana eri osastojen ja jopa maiden välillä. Se tarjoaa sisällöt kaikkiin myynnin ja markkinoinnin julkaisukanaviin, kuten esimerkiksi verkkosivustolle, verkkokauppaan, kuvastoihin, tarjouksiin ja kivijalan hyllynkulmille. PIM-järjestelmän lisäksi tuotteisiin liittyviä prosesseja ja elinkaarta hallinnoidaan muun muassa PLM- ja PDM-järjestelmillä, joiden eroista voit lukea blogistamme.
Käytännössä PIM on tietokanta, johon keskitetään kaikki yrityksen avaintiedot:
Hyvin toteutettu PIM on yritykselle kilpailuetu, koska se nopeuttaa tuotteiden saamista markkinoille. Useimmiten PIM tuo välittömiä säästöjä päällekkäisten töiden vähentymisen ja prosessien selkeytymisen ansiosta. Katso tästä lisää PIMin hyödyistä.
Samat, ajantasaiset tiedot ovat kaikkien käytettävissä. PIMiin tehdyt päivitykset tulevat voimaan heti kaikissa digitaalisissa kanavissa. Tarjousten, kuvastojen ja esitteiden luominen helpottuu merkittävästi kun PIMissä olevasta datasta on mahdollista tuottaa yrityksen brändi-ilmeen mukaisia pdf-tiedostoja.
PIM antaa päivittäiseen työhön esimerkiksi tällaisia konkreettisia hyötyjä:
Crasman sovittaa PIM-toteutuksensa asiakkaan liiketoiminnan tarpeisiin. Suunnitteluvaiheessa tutkimme nykyiset prosessit ja tarpeet, selvitämme pullonkaulat ja kipukohdat sekä huomioimme myös tulevaisuuden tarpeet.
Samalla luodaan ymmärrys PIMin tuomista hyödyistä ja asetetaan tavoitteet toteutukselle. PIM-toteutus tehdään näiden suunnitelmien pohjalta projektina yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Olemme Akeneon sertifioitu kumppani. Lue lisää Akeneon PIM-ratkaisuista.
Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää PIM-ratkaisuistamme ja niiden tuottamista hyödyistä yrityksellesi?
Opas
Markkinoiden makeimmassa PIM-oppaassa makustellaan, mitä tuotetiedonhallinta on ja milloin sitä tarvitaan. Sen jälkeen pureskellaan läpi käyttöönottoprojektin vaiheet ja avataan, miten tehty työ saadaan kantamaan hedelmää.
Lue lisääBlogi
Lue miten kirjoitat hyvän tuotekuvauksen asiakkaille ja hakukoneille
Lue lisääBlogi
PIM, PLM ja PDM - mitä ne tarkoittavat.
Lue lisääBlogi
Rikkaan tuotetiedon hallinnasta on hyötyä tuotekehityksen, myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille.
Lue lisääBlogi
Miten perustelet investoinnin tuotetiedon hallinnan.
Lue lisääVinkki
Näin valmistaudut PIMin hankintaan
Lue lisääWebinaari
Ennen verkkokaupan perustamista on hyvä laittaa olemassa oleva tuotetieto ja sisällöt järjestykseen verkkokauppaa varten. Katso tallenteesta miten kannattaa lähteä liikkeelle.
Katso tallenneTeknologia
Nykyaikainen ratkaisu aineistonhallintaan on monipuolinen ja vastaa markkinointiviestinnän moderneihin tarpeisiin.
Lue lisääCase
Gummeruksen aineistopankki on integroitu saumattomasti yrityksen omiin järjestelmiin.
Lue lisääWebinaari
Webinaarissa kerroimme kuinka PIM-projektin kannattavuutta voi laskea. Esittelimme konkreettisesti mistä kustannukset muodostuvat ja kuinka projekti tulee etenemään.
Katso tallenne