PIM – Tuotetietojen hallinta

Tuotetiedon hallinta (PIM, Product Information Management) on ratkaisu, joka tuo järjestystä ja joustavuutta tuotetietojen päivittämiseen, ylläpitoon ja koostamiseen.

Usein markkinoinnin ja myynnin hyödyntämä rikas tuotetieto elää tuotepäälliköiden ja työntekijöiden sähköposteissa, Excel-taulukoissa ja verkkolevyillä. Teknisille tiedoille on yleensä oma paikkansa toiminnanohjausjärjestelmässä, mutta asiakkaille suunnattu rikas tuotetieto on hajallaan ja vaikeasti hallinnoitavissa.

Mikä on PIM?

PIM on koti tiedoille, jotka suunnataan yrityksen asiakkaille ja sidosryhmille. Se tarjoaa sisällöt kaikkiin myynnin ja markkinoinnin julkaisukanaviin, kuten esimerkiksi verkkosivustolle, verkkokauppaan, kuvastoihin, tarjouksiin ja kivijalan hyllynkulmille. PIM-järjestelmän lisäksi tuotteisiin liittyviä prosesseja ja elinkaarta hallinnoidaan muun muassa PLM ja PDM -järjestelmillä, joiden eroista voit lukea blogistamme.

Käytännössä PIM on tietokanta, johon keskitetään kaikki yrityksen avaintiedot:

  • Tekniset tuotetiedot taustajärjestelmistä (esimerkiksi mitat, materiaalit, koot, asiakaskohtaiset hinnat)
  • Tuotekuvat
  • Markkinoinnillinen sisältö eli rikas tuotetieto (esimerkiksi lyhyet ja pitkät kuvaukset, tuotekohtaiset ohjeet ja myymälätulosteet)
  • Kieliversiot

Miksi tarvitsen tuotetiedon hallintaa?

Hyvin toteutettu PIM on yritykselle kilpailuetu, koska se nopeuttaa tuotteiden saamista markkinoille. Useimmiten PIM tuo välittömiä säästöjä päällekkäisten töiden vähentymisen ja prosessien selkeytymisen ansiosta.

Samat, ajantasaiset tiedot ovat kaikkien käytettävissä. PIM:iin tehdyt päivitykset tulevat voimaan heti kaikissa digitaalisissa kanavissa. Tarjousten, kuvastojen ja esitteiden luominen helpottuu merkittävästi automatisoitujen kuvakonversioiden ja taiton ansiosta. 

PIM antaa päivittäiseen työhön esimerkiksi tällaisia konkreettisia hyötyjä:

  • Sekalaisia Excel-tiedostoja ei enää tarvita.
  • Kopioi-leikkaa-liimaa-urakointi päättyy.
  • Tietojen vanhenemisen riski pienenee merkittävästi.
  • Taittotyö vähenee ratkaisevasti.
  • Kieliversioiden hallinnointi helpottuu.
  • Kuvien versiointi automatisoituu.

Crasman ja PIM

Crasman sovittaa PIM-toteutuksensa asiakkaan liiketoiminnan tarpeisiin. Suunnitteluvaiheessa tutkimme nykyiset prosessit ja tarpeet, selvitämme pullonkaulat ja kipukohdat sekä huomioimme myös tulevaisuuden tarpeet.

Samalla luodaan ymmärrys PIM:n tuomista hyödyistä ja asetetaan tavoitteet toteutukselle. PIM-toteutus tehdään näiden suunnitelmien pohjalta projektina yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää PIM-ratkaisuistamme ja niiden tuottamista hyödyistä yrityksellesi?

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Palvelu

Web-to-Print

Yhdestä sisältölähteestä voidaan hallitusti julkaista sisältöä verkkoon, mobiiliin tai painokelpoisiin PDF-julkaisuihin.

Lue lisää

Teknologia

Crasman Studio

Nykyaikainen ratkaisu aineistonhallintaan on monipuolinen ja vastaa markkinointiviestinnän moderneihin tarpeisiin.

Lue lisää

Case

Gummerus

Gummeruksen aineistopankki on integroitu saumattomasti yrityksen omiin järjestelmiin. 

Lue lisää