Markkinoinnin automaatio

MITÄ MARKKINOINNIN AUTOMAATIO ON?

Markkinoinnin automaatio tarkoittaa ihmistyötä vaativien markkinointiprosessien, kuten markkinointiviestien lähettämisen tai ostopotentiaalin arvioinnin automatisointia ohjelmiston avulla. Markkinoinnin automaatio ei nimestään huolimatta koske ainoastaan markkinointia, vaan on myynnin ja markkinoinnin yhteinen työkalu.

Automaatiolla voidaan vähentää usein toistetuvia manuaalisia töitä. Esimerkiksi liidien käsittely tai säännöllisten sähköpostien lähettäminen voidaan automatisoida.
Kaikkea ei toki voi eikä kannatakaan automatisoida.

 

 

MITÄ HYÖTYÄ MARKKINOINNIN AUTOMAATIOSTA ON?

Markkinoinnin automaatiolla kasvatetaan yrityksen myyntiä tehostamalla markkinoinnin prosesseja. Automatisoinnin avulla markkinoinnin toimia siirretään sovelluksen tehtäväksi, mikä mahdollistaa markkinointitoimien määrän kasvattamisen ja sisältöjen laadun parantamisen.

Markkinoinnin automaation avulla voit esimerkiksi kiittää jokaista henkilöä ripeästi heti, kun he ovat ottaneet yhteyttä verkkosivujen kautta. Nopealla reagoinnilla palvelet asiakkaitasi paremmin. Sinun ei myöskään tarvitse muistaa joka ikistä asiakasta itse: markkinoinnin automaatiojärjestelmä muistaa varmasti lähettää sähköpostit puolestasi.

Koska markkinoinnin automaation takia aikaa kuluu vähemmän manuaalisiin töihin, vapautuneen ajan voi käyttää johonkin tuottavampaan. Jäljelle jäävällä ajalla voi vaikka ideoida uusia markkinointikampanjoita tai laatia entistä parempia sisältöjä.

 

 

MARKKINOINNIN AUTOMAATION OMINAISUUKSIA

Markkinoinnin automaatiojärjestelmät sisältävät joukon ominaisuuksia. Liikkeelle voi kuitenkin lähteä kevyesti. Jos yrityksesi on juuri hankkinut uuden toimivan asiakkuudenhallintajärjestelmän, sen käyttöä voi jatkaa, vaikka uusimarkkinoinnin automaatiojärjestelmä sisältäisikin työkaluja asiakkuudenhallintaan.

Monet järjestelmistä sisältävät kymmeniä ominaisuuksia, mutta tärkeimpiä ovat:

 

  • sähköpostimarkkinointi
  • laskeutumissivut, lomakkeet, Call-To-Action -painikkeet
  • asiakkuudenhallinta (CRM)
  • analytiikka ja raportointi
  • liidien pisteyttäminen ja kvalifiointi.

MITEN MARKKINOINNIN AUTOMAATIO TOIMII?

Markkinoinnin automaation analytiikka kerää dataa kävijöiden tekemisistä verkkosivuilla ja heidän reagoimisesta lähettämiisi viesteihin. Tämä kaikki tieto yhdistetään asiakkaan profiilin alle. Markkinoinnin automaatiojärjestelmän avulla tiedät, mitä artikkeleita asiakas on lukenut, mitä materiaaleja hän on ladannut ja mitkä sähköpostit hän on avannut. Tämän tiedon pohjalta voit automatisoida markkinointitoimenpiteitä.

Voit rakentaa sähköpostisarjoja, jotka lähtevät automaattisesti tietyin väliajoin. Näitä viestejä voit kohdentaa sen mukaan, mitä asiakas on tehnyt aiemmin. Jos asiakas on lukenut uudesta tuotteestanne, hänelle kannattaa laittaa juuri siihen aiheeseen liittyviä sähköpostiviestejä.

Tarpeista riippuen markkinoinnin automaation voi integroida osaksi valmista verkkosivustoa tai koko sivuston voi siirtää julkaisujärjestelmään, joka tulee markkinoinnin automaatiojärjestelmän mukana.

Yhdistetty julkaisujärjestelmä ja markkinoinnin automaatiojärjestelmä nopeuttaa ja yksinkertaistaa prosesseja, kun taas valmiiseen verkkosivustoon integroitu markkinoinnin automaatiojärjestelmä voi säästää resursseja käyttöönottovaiheessa.  

MITÄ MARKKINOINNIN AUTOMAATION KÄYTTÖÖNOTTO VAATII YRITYKSELTÄ?

Markkinoinnin automaation tehokas hyödyntäminen vaatii yritykseltä jonkin verran työtä ja investointeja. Investointien suuruus ja työmäärä vaihtelevat yrityksen tavoitteista riippuen. Näiden tavoitteiden pohjalta pitää pystyä valitsemaan sopiva järjestelmä ja sille sopiva lisenssi.

Käyttöönotossa on kaksi vaihtoehtoa: kaiken voi tehdä alusta asti itse tai palkata ulkopuolelta apua.

Jos talosta löytyy osaamista ja ylimääräistä aikaa, markkinoinnin automaation voi ottaa käyttöön itse. Monelle yritykselle on kuitenkin helpointa ja tehokkainta palkata kolmas osapuoli, joka pystyy auttamaan niin käyttöönotossa kuin kehittämisessäkin. Suomesta löytyy paljon hyviä partnereita, jotka osaavat auttaa markkinoinnin automaation kanssa.

MIKÄ MARKKINOINNIN AUTOMAATIOJÄRJESTELMÄ KANNATTAA VALITA?

Järjestelmän valinta riippuu siitä, mitä automatisoinnilla tavoitellaan ja minkä kokoinen panostus aiotaan tehdä. Koska monet markkinoinnin automaatiojärjestelmät sisältävät esimerkiksi julkaisujärjestelmiä tai asiakkuudenhallintajärjestelmiä, pitää yrityksen tarpeet ottaa niidenkin osalta huomioon.

Isoille kansainvälisille yrityksille Eloqua tai Marketo voi olla sopiva valinta. Oraclen Eloqua on kaikista kallein ja järein vaihtoehto vähintään 2 000 dollarin kuukausihinnalla. Marketon kanssa voi päästä vähän halvemmalla, mutta silloinkin kustannus on vähintään 1 000 dollaria kuukaudessa.


Suomalaisten yritysten joukossa suosiota on viime vuosina kasvattanut HubSpot, joka sisältää todella kattavat ominaisuudet markkinoinnin automaatioon, mutta on kilpailijoitaan edullisempi. Sen etuna  on myös maksuton asiakkuudenhallintajärjestelmä. Kaikista HubSpotin tuotteista on olemassa maksuton versio, joten sen kokeilu on riskitöntä. .


Kaikista kevyimpiä markkinoinnin automaation ratkaisuja ovat sähköpostijärjestelmät, kuten Mailchimp tai Drip, yhdistettynä analytiikkaan. Nämä voivat olla hyviä ratkaisuja kaikista pienimmille yrityksille, joilla ei ole mahdollisuuksia investoida markkinoinnin automaatioon.

KUINKA PÄÄSTÄ ALKUUN MARKKINOINNIN AUTOMAATION KANSSA?

Markkinoinnin automaatio lähtee liikkeelle tavoitteiden määrittelystä ja nykytilan arvioinnista. Mitä osia halutaan automatisoida ja mitä sillä pyritään saavuttamaan? Miten asiakashankinta toimii nyt ja miten asiakaspolku voidaan rakentaa tulevaisuudessa markkinoinnin automaatiolla entistä tehokkaammaksi?

Määrittelyn jälkeen tulee implementointi, jonka vaativuus vaihtelee järjestelmästä ja tavoitteista riippuen. Nyrkkisääntönä on, että implementointi kannattaa pitää alussa kevyenä, jotta resursseja jää kehittämiselle. Markkinoinnin automaatio ei ole koskaan “valmis”, vaan kannattaa kehittää asiakkaiden reaktioiden mukaan. Analytiikka ja jatkuva kehittäminen mahdollistaa asiakkaiden entistä paremman palvelemisen ja auttaa kasvattamaan liiketoimintaa.

Autamme Crasmanilla asiakkaitamme markkinoinnin automaatiossa alusta loppuun. Kaikista helpoimmin pääset alkuun varaamalla ilmaisen arvioinnin, jossa kartoitetaan markkinoinnin automaation sopivuutta ja hyötyjä yrityksellenne.

Ota yhteyttä!

Ratkaisuun liittyvät teknologiat