Markkinoinnin automaatio

Mitä on markkinoinnin automaatio?

Toisin kuin nimi antaisi ymmärtää, markkinoinnin automaatio ei automatisoi koko markkinointia, vaan mahdollistaa automaattisten markkinoinnin prosessien toteuttamisen. Tavoitteena on tuottaa mitattavaa kaupallista hyötyä nurturoimalla mielenkiintoisista kohderyhmistä lämpimämpiä ja kypsempiä liidejä myynnille. Nurturointi tarkoittaa sitä, että halutun kohderyhmän kontakteille kohdennetaan heidän tarpeisiinsa luotuja markkinointiviestejä ja sisältöjä. Tavoitteena on tunnistaa potentiaalisen asiakkaan kypsyys ja valmius ostaa tarjoamiasi tuotteita, ja markkinoinnin keinoin kasvattaa ja kehittää tuota valmiutta. Markkinointi pystyy näin jalostamaan tuiki tuntemattomista, mutta potentiaalista asiakkaista arvokkaita liidejä myynnille

Tiedätkö missä vaiheessa ostoprosessia potentiaaliset asiakkaasi ovat?

Markkinoinnin tärkein tehtävä on tuottaa myynnille liidejä. Näin ollen yhteen yrityksen tärkeimpään markkinointikanavaan (omaan verkkosivustoon) satsataan usein huomattavasti rahaa, aikaa ja resursseja. Lopputuloksena näemme analytiikasta ja yhteydenottopyyntöjen määrästä kuinka olemme markkinoinnissa onnistuneet.

Markkinoinnin automaation tavoitteen on yrityksen tuottaman sisällön avulla tunnistaa verkkopalvelussa kävijät ja luomaan kävijöistä markkinoinnin liidejä käyttäjän ollessa ostoprosessinsa alussa. Yrityksen kannalta oikeille kohderyhmille (ostopersoonille) tuotetaan tarkoin mietittyä ja personoitua asiasisältöä. Kun kävijät kuluttavat sisältöjämme, saame heistä jatkuvasti lisää tietoja, ja vähitellen tunnistetuista kontakteista syntyy markkinoinnin kvalifioimia liidejä.

Kun myyjä saa markkinoinnin automaation tuottaman liidin, hän tietää, millaisista tiedoista potentiaalinen asiakas on kiinnostunut - mitä tuotetietoja tarkastellut, millaisia referenssejä lukenut ja mitä aineistoja ladannut.

Ratkaisuun liittyvät teknologiat