Asiakas
Frestems Oy
Pähkinänkuoressa
Kansainvälinen B2B-verkkokauppa, joka mukautuu asiakaskohtaisesti: kieliversiot, sisäänkirjautuminen, salatut sisällöt ja sujuva tilausprosessi yhdistyvät Crasmanin tekniseen ja strategiseen osaamiseen.
Asiakas
Frestems Oy
Toimiala
Teollinen valmistus
Palvelut
UX/UI
Verkkokaupan toteutus
Duration
3 kk
Haaste
Digitaalinen jakelukanava myynnin, tuotehallinnan ja jälkimarkkinoinnin tehostamiseen
Frestemsin verkkokaupan päätavoitteena on palvella yrityksen nykyisiä kansainvälisiä asiakkaita paremmin sekä toimia uusien asiakkaiden houkuttajana. Yritys halusi tuoda tuotteidensa toiminnallisuudet aiempaa paremmin esille mm. animoitujen tuotevideoiden keinoin. Verkkokaupasta haluttiin “lukittu”, eli ainoastaan asiakashyväksyntäprosessin läpikäyneet yritykset voisivat tilata tuotteita kaupasta. Tuotetilausten ohella Frestems halusi järjestelmän palvelevan tuotteiden lakisääteistä huollattamista. Lisäksi tuotteisiin haluttiin QR-koodit, joiden avulla tuotteesta saa kätevästi lisätietoa tarvittaessa. Frestemsin tuotteet ovat monimutkaisia ja vahvasti säänneltyjä, ja siksi Frestemsin tulee aina tietää tuotteen lopullinen käyttöönottaja sekä tarjota tuotteilleen huoltopalvelu.
Ratkaisu
Kokonaisvaltaista tuotehallintaa Shopifyn avulla
Crasman toteutti Frestemsille Shopify-verkkokauppa-alustaan pohjautuvan B2B-verkkokauppakokonaisuuden ja päivitti yrityksen visuaalisen ilmeen. Verkkokaupan rakenne on modulaarinen ja kokonaan Frestemsin hallinnoitavissa. Frestems voi siis itsenäisesti hallita kaupassa näkyvien elementtien sijaintia, määrää sekä niissä näytettävää sisältöä. Verkkokaupan käyttöliittymässä tuotteiden tilausmahdollisuus on ainoastaan valikoitujen asiakkaiden saatavilla. Tuotteista kiinnostuneen ostajan tulee siis ensiksi täyttää yritystietolomake, jonka jälkeen Frestems validoi yrityksen ja myöntää tilausoikeuden verkkokauppaansa. Kirjautuminen mahdollistaa tarvittaessa eri hintatasojen esittämisen eri asiakasryhmille. B2B-myyntikanavan kautta Frestemsin työntekijät voivat helposti luoda tilauksia rekisteröidyille asiakkaille esimerkiksi messujen aikana. Myös tuotteiden huoltopalvelun tilaaminen on kirjautumisen takana. Oston yhteydessä asiakas saa tiedot siitä, minne ja miten tuote tulee huoltoa varten toimittaa. Loppuasiakkaan tunnistamisen ja takuuajan alkamisajankohdan haaste ratkaistiin tuoterekisteröinnin avulla. Jokainen tuote tulee rekisteröidä Frestemsin verkkokaupassa. Rekisteröinnin yhteydessä pitää ilmoittaa tuotteen sarjanumero sekä muut pakolliset ja tarvittavat yritystiedot.
Toteutus
Uusi verkkokauppa auttaa Frestemsiä palvelemaan asiakkaitaan monipuolisesti verkossa. Shopify on tuonut yrityksen prosesseihin selkeyttä, ja keskitetty tuotehallinta näkyy arjessa ajan säästönä. Verkkokauppatoteutus on helposti laajennettavissa, ja alusta mahdollistaa monipuolisen jatkokehityksen.




