Messukeskus

Messukeskus

Messukeskus – Joustava lippuverkkokauppa vaativaan tapahtumaliiketoimintaan

Messukeskus – Joustava lippuverkkokauppa vaativaan tapahtumaliiketoimintaan

Asiakas

Suomen Messut Oyj

Kuvia Vehon sivuston käyttöliittymästä mobiiliversiona: autohaku, auton sivu ja rahoituslaskuri
Kuvia Vehon sivuston käyttöliittymästä mobiiliversiona: autohaku, auton sivu ja rahoituslaskuri
Kuvia Vehon sivuston käyttöliittymästä mobiiliversiona: autohaku, auton sivu ja rahoituslaskuri
Kuvia Vehon sivuston käyttöliittymästä mobiiliversiona: autohaku, auton sivu ja rahoituslaskuri

Pähkinänkuoressa

Suomen suurimpana ja kansainvälisimpänä tapahtumatalona Messukeskus palvelee vuosittain yli miljoonaa kävijää ja kymmentätuhatta yritysasiakasta. Tämän mittakaavan toiminnassa verkkokaupan on oltava paitsi teknisesti luotettava, myös äärimmäisen joustava ja asiakaslähtöinen. Kun vanha lippuverkkokauppa tuli tiensä päähän, Messukeskus lähti etsimään kumppania, joka pystyisi vastaamaan modernin tapahtumaliiketoiminnan moninaisiin vaatimuksiin.

Asiakas

Suomen Messut Oyj

Toimiala

Tapahtumat

Palvelut

UI / UX

Tekninen kehitys

Jatkuva kehittäminen

Haaste

Vanhentunut järjestelmä ja uuden verkkokaupan vaativat tarpeet

Vuonna 2019 Messukeskus totesi, että sen olemassa oleva lippuverkkokauppa oli teknisesti ja toiminnallisesti vanhentunut. Uuden, tulevaisuuden kestävän ratkaisun löytämiseksi käynnistettiin laaja tarjouskilpailu. Voittajaksi valikoitui kotimainen Crasman, joka erottui kansainvälisten jättien joukosta vakuuttavalla osaamisellaan ja toimintamallillaan. Messukeskuksen tietohallintopäällikkö Mikko Levo perustelee valintaa: "Meille tärkeitä asioita olivat Crasmanin kotimaisuus, vaikuttavat referenssit sekä toimintamalli, jossa Crasman ottaa vastuun koko paketista – alustaratkaisusta, toteutuksesta ja ylläpidosta. Crasmanin referenssit olivat monella tapaa paljon vaativampia kuin meidän tarpeemme edellytti, joten luottamus oli heti alussa vahva." Messukeskuksen tiimin vahva tekninen ja sisällöllinen ymmärrys sekä perusteellinen riskianalyysi loivat projektille vankan pohjan heti alusta alkaen.

"Meille tärkeitä asioita olivat Crasmanin kotimaisuus, vaikuttavat referenssit sekä toimintamalli, jossa Crasman ottaa vastuun koko paketista – alustaratkaisusta, toteutuksesta ja ylläpidosta. Crasmanin referenssit olivat monella tapaa paljon vaativampia kuin meidän tarpeemme edellytti, joten luottamus oli heti alussa vahva."

Ratkaisu

Käyttäjälähtöinen palvelumuotoilu ja räätälöity teknologia

Messukeskuksella oli selkeä visio uudesta verkkokaupasta, ja tarkasti määritellyt tarpeet ohjasivat toteutusta. "Meillä oli hyvin selkeä visio siitä, mitä halusimme uudelta lippuverkkokaupalta. Helppo ylläpidettävyys, sujuva mobiilikäyttö, suora ostopolku ja toimivat integraatiot muihin järjestelmiin. Halusimme myös, että verkkokaupan voi upottaa suoraan tapahtumasivulle", Mikko Levo listaa. Crasmanin menestys perustui syvälliseen palvelumuotoiluun, joka alkoi jo myyntivaiheessa. Asiakkaan liiketoiminnan ja loppukäyttäjien tarpeiden ymmärtäminen oli avainasemassa. Crasmanin asiakkuuspäällikkö Kenneth Åkerberg kertoo projektin onnistumisen avaimista: "Suunnittelija, joka teki proton, oli mukana myös varsinaisessa projektissa. Tästä oli suuri hyöty projektin edetessä ja samoin siitä, että pystyimme varaamaan projektille omat koodarit, joiden työaika rauhoitettiin nimenomaan tähän projektiin."

Toteutus

Dynaaminen ostopolku, uutta liiketoimintaa ja vahva kumppanuus

Dynaaminen ostopolku, uutta liiketoimintaa ja vahva kumppanuus

Uusi lippuverkkokauppa on lunastanut kaikki sille asetetut odotukset ja mahdollistanut Messukeskukselle merkittäviä parannuksia sekä täysin uusia toimintamalleja. Nyt asiakas voi ostaa lippunsa suoraan tapahtumasivulle upotetusta lippuvalitsimesta, ja kauppa on integroitu saumattomasti Messukeskuksen keskeisiin järjestelmiin, kuten sisäänpääsyyn, toiminnanohjaukseen ja markkinoinnin automaatioon. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa joustavien lippuyhdistelmien ja lisäpalveluiden myynnin ja taipuu myös modernien hybriditapahtumien tarpeisiin. Uudistus ei ainoastaan modernisoinut ostopolkua, vaan avasi ovia uudelle liiketoiminnalle. "Crasmanin toteutus lunasti lupauksensa joka vaiheessa, joten luotamme heihin varmasti myös tulevaisuudessa. Olemme jo käyttäneet heidän asiantuntemustaan näytteilleasettajien uuden palveluportaalin ideoinnissa. Haluamme kehittää sitä verkkokaupan suuntaan. Myös markkinoinnin automaatiota on tarkoitus parantaa edelleen", Mikko Levo summaa.