PKS

PKS

Contentful-uudistus nosti asiakaskokemuksen uudelle tasolle

Contentful-uudistus nosti asiakaskokemuksen uudelle tasolle

Asiakas

Pohjois-Karjalan Sähkö

Pähkinänkuoressa

Vuonna 1945 perustettu Pohjois-Karjalan Sähkö (PKS) on perinteikäs energiatoimija, joka palvelee asiakkaitaan laajasti ympäri Suomen. Energiatoimialan kiihtyvässä kilpailussa ja murroksessa digitaalisen asiakaskokemuksen merkitys on korostunut. Vastatakseen tähän haasteeseen PKS valitsi Crasmanin kumppaniksi toteuttamaan verkkopalvelu-uudistuksen, jonka tavoitteena oli luoda kanava, joka ei jätä toivomisen varaa.

Asiakas

Pohjois-Karjalan Sähkö

Toimiala

Energiateollisuus

Palvelut

UX / UI

Contentful

Haaste

Asiakaskokemus keskiöön kiihtyvässä kilpailussa

PKS-konsernin tavoitteena oli kehittää digitaalinen asiakaskokemus, joka palvelisi monipuolisesti eri asiakasryhmiä ja vastaisi kiihtyneeseen kilpailuun. Verkkosivusto ei ole enää pelkkä myynnin kanava, vaan se toimii keskeisenä pisteenä myös asiakaspalvelulle, palvelujen hallinnoinnille ja sähkönkulutuksen seurannalle. Erityisesti energiakriisin jälkeen kuluttajien kiinnostus sähkösopimusten yksityiskohtiin on kasvanut, mikä asetti uudistukselle entistä kovemmat paineet.

"Pidän Crasmanissa erityisesti siitä, että heillä on vahvan teknisen osaamisen lisäksi rohkeutta haastaa asiakkaidensa näkemyksiä ja ehdottaa radikaalistikin vanhasta poikkeavia ratkaisuja. Yhteistyö on avannut meidänkin päässämme ajattelua sen suhteen, mikä ylipäätään on mahdollista."

Ratkaisu

Modulaarinen Contentful-arkkitehtuuri ja mobiililähtöinen suunnittelu

Uudistusprojekti käynnistettiin huolellisella määrittelyllä, ja tekniseksi alustaksi valittiin uuden sukupolven sisällönhallintajärjestelmä Contentful. PKS:n markkinointipäällikkö Ville Kärki kertoo päätöksestä: "Päätös siirtyä monoliitista ketterämpään ratkaisuun oli lopulta helppo. Modulaarinen sivusto on pitkäikäinen investointi, jolle on saatu jo nopeasti vastinetta." Uusi verkkopalvelu suunniteltiin alusta alkaen mobiilikäyttö edellä, ja perinteisestä vaakanavigaatiosta luovuttiin kokonaan. Sen sijaan kontekstisidonnaiset linkit ja tehokas haku tarjoavat asiakkaalle nopean reitin tietoon. Contentfulin modulaarinen rakenne antaa sisällöntuottajille vapauden rakentaa dynaamisia palvelupolkuja joustavasti eri komponenteista.

Toteutus

Parempi myynti, vähemmän asiakaspalvelua ja uusia mahdollisuuksia

Parempi myynti, vähemmän asiakaspalvelua ja uusia mahdollisuuksia

Huolellisen pohjatyön ansiosta PKS:n uusi verkkopalvelu on visuaalisesti vaikuttava, nopea ja helppokäyttöinen. "Yksi verkkosivuston tärkeimmistä tehtävistä on rakentaa luottamusta meidän ja asiakkaidemme välillä. Sen täytyy houkutella uusia asiakkaita mutta myös palvella nykyisiä luoden pitovoimaa. Uusi palvelu onnistuu tässä hyvin: se on selkeä, nopea, raikas ja miellyttävä käyttää", Ville Kärki pohtii. Uudistuksen tulokset ovat näkyneet konkreettisesti myös liiketoiminnassa. "Uudistuksella on taatusti ollut vaikutus myyntiimme. Lisäksi yhteydenotot asiakaspalveluun ovat vähentyneet, kun asiakkaat löytävät tarvitsemansa tiedon aiempaa helpommin uudelta sivustolta", Kärki kertoo. Onnistunut projekti on myös avannut PKS:n ajattelua digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista. "Pidän Crasmanissa erityisesti siitä, että heillä on vahvan teknisen osaamisen lisäksi rohkeutta haastaa asiakkaidensa näkemyksiä ja ehdottaa radikaalistikin vanhasta poikkeavia ratkaisuja. Yhteistyö on avannut meidänkin päässämme ajattelua sen suhteen, mikä ylipäätään on mahdollista. Sanoisin, että näemme nykyään verkossa paljon enemmän uusia mahdollisuuksia haasteiden sijaan", Kärki summaa.